نکات مهم برای فروش خانه

30 آذر 1402
۰ دیدگاه

نکات مهم برای فروش خانه در تهران

نکات مهم برای فروش خانه: خرید و فروش ملک، یکی از پُر چالش‌ ترین کارهایی است که به نوعی همه‌ افراد با آن سر و کار خواهند داشت.

به همین سبب، اطلاع از مسائل حقوقیِ مرتبط با آن، امری ضروری بوده و همه‌ افراد می‌ بایستی از مفاهیم اولیه و لازم در زمینه‌ خرید و فروش ملک، آشنایی کافی داشته باشند.

در این مقاله ما قصد داریم که برخی از نکات و مسائل حقوقی مهم در هنگام خرید و فروش ملک را توضیح را توضیح دهیم.

۱۰ تا از نکات مهم برای فروش خانه:

۱: آماده کردن خانه های آپارتمانی و ویلایی برای بازدید مشتریان

تنها گذاشتن تصاویر با کیفیت و زیبا از نمای داخلی و بیرونی خانه کافی نیست که مخاطب را جذب کند. بلکه برای مشتریان واقعی ملک این نکته بیشتر اهمیت دارد که این مورد از نزدیک هم اینقدر عالی به نظر می رسد یا خیر. هر چقدر هم که شما در ظاهر خانه تلاش کرده باشید ولی بوی بد ناشی از لوله کشی سینک آشپزخانه را برطرف نکرده باشید، تمام زحمت هایتان برای فروش ملک از بین می رود.

۲: یک لحظه خود را به جای خریدار بگذارید!

اگر خودتان را به جای خریدار بگذارید، تا حد زیادی از عیوب و مشکلات ملک خود را می توانید بررسی کرده و برای برطرف کردن آنها هزینه کنید.

۳: بازسازی خانه های قدیمی برای بیشتر شدن شانس فروش

منظور از خانه های قدیمی، خانه های ویلایی ۱۰ سال ساخت که با سلیقه و متریال آن زمان طراحی و ساخته شده اند می توانند با یک تغییر دکور اساسی نقش بسیار زیادی در ایجاد رقابت بین موارد مشابه داشته باشند.

۴: توجه به معادلات زمانی بین فروش ملک تا جابجایی به مکان جدید

حداقل یک تا دو ماه قبل از زمان مد نظر خود برای رفتن به خانه ای جدید، اقدام به فروش نهایی ملک خود کنید. چون اگر از زمان فروش خانه تا خریداری یک خانه جدید زمان کمی در اختیار داشته باشید، آن وقت باید به دنبال یک مکان یا انبار باشید تا وسایل زندگی را موقتاً در آنجا بگذارید که این اتفاق اصلاً خوشایند نیست.

۵: داشتن وام مسکن برای خانه های تازه ساخت

اگر خانه شما دارای وام است، حتماً این مطلب را در آگهی فروش قید کنید. این موضوع تعداد مشتریان شما را بالاتر می برد.

۶: ارائه توضیحات تکمیلی به خریدار در زمان فروش ملک

اگرچه همه فروشندگان موارد اساسی و مهم خانه خود را که جزو ویژگی های برتر آن محسوب می شود در آگهی وب سایت ها و یا روزنامه ها ذکر می کنند، اما بد نیست وقتی خریداری حضوری از خانه شما بازدید می کند، توضیحات تکمیلی را اضافه کنید. با این کار حس اطمینان بیشتری به او داده و برای او جذابیت بیشتری دارد.

۷: به هزینه های یک معامله فکر کنید و برایش برنامه ریزی داشته باشید

پرداخت هزینه هایی مثل: حق مشاوره و کمسیون، هزینه های انتقال سند، تسویه حساب با شهرداری، پرداخت مالیات خانه، عوارض و… هم از مواردیست که به عنوان مالک و فروشنده خانه باید قبل از انتقال سند به مشتری انجام داده باشید.

بیشتر بخوانید::((مراحل خرید خانه با املاک))

نکات مهم برای فروش خانه

۸: کنار گذاشتن تعارف و رودربایستی

یک فرد نزدیک به شما می تواند مشاوره های خوبی در این زمینه ارائه کند، اما به دلیل صمیمیت بالایی که بین مالک و بنگاه دار و یا خریدار وجود دارد، دیده شده از برخی حق طبیعی خود هم می گذرند. اگر خریدار ملک شما فردی کاملاً بیگانه باشد، به راحتی می توانید به دور از تعارفات مرسوم هر چیزی که انتظارش را دارید ارائه کنید.

۹: پیش از اینکه مشتری متوجه ایرادات ملک شما شود، خودتان به آنها اشاره کنید

یکی از موارد با اهمیت برای خریدار، صداقت فروشنده است. قبل از اینکه مشتری خودش متوجه ایراداتی هر چند کوچک از خانه شما شود، پیشدستی کنید و حُسن نیت خود را به او اثبات کنید.

۱۰: بنگاهی کردن معامله

پرداخت به موقع برخی از هزینه ها مثل بنگاهی کردن معاملات در فروش ملک می تواند یک عمر آسودگی را برای شما به ارمغان آورد. پس با رعایت تمام اصول و در یک تاریخ مشخص، با خریدار به یک بنگاه توافق شده رفته و برای همیشه این معامله بزرگ زندگیتان را قانونی ثبت کنید.

دو نکته کاربردی فروش ملک

۱: بررسی صلاحیت مالی خریدار

مهم‌ ترین تعهدی که خریدار در مقابل فروشنده (بایع) دارد پرداخت به موقع ثمن معامله است.

اگر مبایعه‌ نامه میان طرفین منعقد و امضا شده باشد، مالکیت خانه به خریدار منتقل می شود و در صورت عدم پرداخت ثمن توسط خریدار، فروشنده راه درازی را جهت وصول مابقی ثمن خواهد داشت.

به همین جهت یکی از بهترین راهکارها جهت جلوگیری از ضرر مالی فروشنده، بررسی صلاحیت مالی خریدار است.

برای احراز صلاحیت مالی دو راهکار زیر پیشنهاد می‌ شود:

  • اول؛ دریافت گردش مالی
  • و دوم؛ استعلام از طریق “موسسات اعتبار سنجی”.

مثلا می توانید از طریق سایت “شرکت مشاوره رتبه‌ بندی اعتباری ایرانیان” (به آدرس: irancreditscoring.com) اقدام به اخذ استعلام نمایید.

این شرکت با تجمیع اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانک‌ ها و موسسات مالی و اعتباری و غیره خدمات گزارشگری اعتباری و اعتبار سنجی در خصوص کلیه اشخاص را به متقاضیان ارائه می‌ نماید.

شایان ذکر است که هزینه اخذ استعلام از طریق سامانه پیش گفته ده هزار تومان (در سال ۱۴۰۱) می‌ باشد. بدیهی است با تکیه بر مدل تلفن همراه و وضع پوشش مخاطب نمی‌ توان به صلاحیت مالی وی پی برد!

۲: بررسی صلاحیت حقوقی خریدار

اگر کسی صغیر، سفید یا مجنون (به این افراد محجور گویند)؛ و یا ورشکسته باشد، معامله با وی _حسب مورد_ غیر نافذ و یا باطل خواهد بود؛ مگر اینکه حسب مورد ولی یا قیم وی (محجورین) نظارت داشته و قرارداد به امضا و تایید آن‌ ها برسد.

توجه شود که معامله با مجنون به کلی باطل است.

اما معنای سه کلمه صغیر، مجنون و سفیه چیست؟

  • صغیر: کسی که به بلوغ شرعی نرسیده است؛ سن بلوغ  برای دختران ۹ سال تمام قمری و برای پسران ۱۴ سال تمام قمری است.
  • مجنون: کسی که قوه تعقل و ادراک ندارد.
  • سفیه: کسی که صلاحیت تشخیص ارزش اقتصادی اشیا را ندارد و مراودات مالی‌اش عقلایی نباشد.

شما قبل از انعقاد معامله (به خصوص وقتی به حجر یا ورشکستگی خریدار شک دارید) می‌توانید از طریق استعلام از دفتر اسناد رسمی از ممنوع المعامله نبودن خریدار اطمینان حاصل نمایید.

همچنین در معامله با افراد سالخورده نیز (به دلیل امکان ابتلا به آلزایمر و مشکلات مغزی این‌چنینی) جانب احتیاط را رعایت نمایید.

نکته جالب توجه اینکه،اگر کسی در حالت حجر معامله کرده باشد و فوت کند پس از فوت وی نیز امکان دریافت “گواهی حجر” وجود دارد و اگر تاریخ گواهی مقدم بر (قبل از) تاریخ مبایعه نامه باشد، بر صحت معامله شما خدشه وارد خواهد کرد.

ارسال دیدگاه