حق کمیسیون املاک

23 تیر 1400
۰ دیدگاه

حق کمیسیون املاک چیست؟

حق کمیسیون املاک حقی است که مشاوره املاک مانند هر موقعیت شغلی دیگری در هنگام معامله دریافت می‌کند. این مبلغ از طرفین قرارداد یعنی خریدار و فروشنده دریافت می‌شود. مانند هر شغل دیگری در همه معاملات ملکی از خریداران و فروشندگان دریافت می‌شود. مبلغی که از این بابت گرفته می‌شود براساس مصوبه صنف، برای هر معامله براساس فاکتورهای ویژه محاسبه می‌شود. حق کمیسیون مشاورین املاک سال ۱۴۰۰ نیز دارای تعرفه مشخصی از سوی اتحادیه مشاورین املاک است که از طرفین معامله این کارمزد را دریافت می‌کنند.

بنگاه یا املاک کجاست؟

به شرکت‌ها یا دفترهایی که برای انجام معاملات مرتبط با ملک و زمین تشکیل شده اند، بنگاه یا املاک می‌گویند. همه این مراکز دارای مجوز هستند و به صورت قانونی فعالیت می‌کنند. در حقیقت کارمند یا صاحب بنگاه به عنوان رابط بین خریدار و فروشنده و یا مالک و مستاجر است. اتحادیه اصناف برای خدماتی که این دفاتر نسبت به متقاضیان اقدام می‌کنند درصدی در نظر گرفته است. حق کمیسیون املاک در حقیقت همان حقوق با هزینه‌ای است که به عنوان دستمزد برای مشاورین املاک در نظر گرفته شده است.

املاک

حق کمیسیون املاک چگونه محاسبه می ‌شود؟

حق کمیسیون وابسته به قیمت ملک و ارزش آن محاسبه می‌شود. فقط این را باید در نظر گرفت که در بعضی از شهرها نسبت به موقعیت جغرافیایی روش‌های متفاوتی اعمال شود. برای هر خریدار یا فروشنده و یا هر طرف معامله‌ای لازم است که نسبت به این مبلغ اطلاع داشته باشد به این دلیل که ممکن است بنگاهی بیشتر از آن مبلغ را تعیین کند.

مالیات بر ارزش افزوده در حق کمیسیون مشاورین املاک چگونه محاسبه می‌شود؟

دولت برای حق کمیسیون بنگاه‌ها مبلغ ۹ درصد مالیات در نظر گرفته است. سوال خیلی‌ها این است که مبلغ دقیقا برای چیست؟ مبلغ کمیسیون مقداری بیشتر از آن چیزی است که در تصور شما جای دارد به همین دلیل مالیات بر افزوده به درصد کل جمع و با حق کمیسیون جمع می‌شود.

حق کمیسیون املاک

نتیجه گیری

همه مواردی که به آن اشاره شد در انتها به این اشاره دارد که شما از میزان کمیسیون اطلاع داشته باشید تا در صورت انجام معامله با اطلاعات کامل قرارداد بنویسید. هزینه کمیسیون با افزایش تورم زیاد می‌شود ولی باید هر آن از نحوه محاسبه جدید اطلاعات جدیدی در مورد کمیسیون کسب کنید. مشاورین ملکا می‌توانند در این میان شما را همراهی و اطلاعات شما را افزایش دهند.

ارسال دیدگاه