مراحل خرید خانه با املاک
مراحل خرید و فروش خانه با املاک صفر تا صد
مراحل خرید خانه با املاک در واقع یکی از مهمترین تصمیم هایی است که افراد در طول زندگی خود می گیرند. داشتن خانه یکی از نیازهای اساسی انسان می باشد و لازمه ی تشکیل زندگی است و البته با توجه به گرانی های های اخیر در خصوص بازار املاک شما نمی توانید در مدت زمان کوتاهی یک خانه را پیدا کنید و با پولی که سالیان سال تلاش کرده اید بدون گذاشتن وقت و دقت کافی و یا داشتن اطلاعات لازم ملکی را خریداری کنید. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در خصوص صفر تا صد مراحل خرید خانه و روندی که از زمان انتخاب تا تنظیم سند باید طی کنید، صحبت کنیم. البته لازم است برای انجام اینکار یک سری نکات حقوقی را بدانید تا مبادا گرفتار برخی از افراد سودجو شوید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
۶ گام اصلی برای خرید خانه
گام اول: انتخاب خانهی مناسب با توجه به بودجه ای که دارید.
ساده ترین راه برای پیدا کردن خانهی مورد نظرتان پیگیری و جستجو از طریق املاک معتبر، وب سایت ها و اپلیکیشن هایی است که در این حوزه فعالیت می کنند و از اعتبار برخوردار هستند. معمولا برای انتخاب خانه ی مناسب باید مواردی همچون متراژ خانه، تعداد طبقات ساختمان، نما و ظاهر ساختمان و امکاناتی که دارد شامل مواردی مانند انباری، پارکینگ، آسانسور و …را بررسی کنید. و همچنین محله ای که قصد خرید خانه در آنجا را دارید نیز مهم است و باید به امکانات محله، نوساز و قدیمی بودن ملک های موجود در آن جا، امنیت محله و راه های دسترسی به سایر نقاط و بسیاری از موارد دیگر نیز توجه کنید.
بیشتر بخوانید::((آپارتمان مسکونی با موقعیت اداری))
گام دوم: مذاکره با شخص مالک یا فروشنده ملک
چنانچه پس از جست و جوی کافی خانه ی مورد نظرتان را پیدا کردید و از بین گزینه های موجود انتخاب نهایی را انجام دادید، زمان آن فرا می رسد که با فروشنده ملک گفت و گو و مذاکره داشته باشید.
در این مرحله شما می توانید اطلاعاتی در خصوص قیمت ملک، نحوه و شرایط پرداخت مبلغ و زمان تنظیم سند رسمی مشخص شود.
معمولا فرآینده مذاکره در خصوص ملک می تواند مستقیما از طریق خود مالک انجام شود یا این که دفاتر املاک واسطه ی انجام این مذاکره باشند.
البته بهتر است که مستقیما با مالک در تماس باشید و اطلاعات را از جانب او دریافت کنید. نکته ای که باید در این مرحله در نظر داشته باشید این است که اگر تصمیم نهایی در خصوص ملک مذکور را گرفته اید، باید تمام مدارک ملک را به دقت بررسی کنید تا در زمان تنظیم مبایعه نامه که در مرحله بعد به آن شاره می کنیم هیچگونه ابهام و شکی باقی نماند.
گام سوم: تنظیم مبایعه نامه
نامه اضافه کنند ، می توانند در بخش توضیحات مبایعه نامه آن مطلب را قید کنند.دقت داشته باشید که در مبایعه نامه باید اطلاعات کامل که شامل موارد زیر است، قید شود:
- ۱.اطلاعات شیکی از ضروری و مهم ترین بخش ها در هنگام خرید ملک نوشتن و تنظیم مبایعه نامه می باشد.اصولا نوشتن و تدوین مبایعه نامه باید با دقت کامل و با دانستن اطلاعات کافی انجام شود تا از ایجاد هرگونه اختلاف و درگیری میان طرفین جلوگیری شود. در حال حاضر اکثر مبایعه نامه ها برای داشتن اعتبار کافی در آژانس های املاک و بر روی فرم های چاپی مخصوص به همین کار نوشته می شود.چنانچه هرکدام از طرفین قصد داشته باشند که مطلبی را به مبایعهخصی طرفین معامله ( نام و مشخصات طرفین قرارداد )
- ۲.مشخصات دقیق ملک
- ۳.تاریخ دقیق حضور در دفترخانه جهت انتقال سند رسمی
- ۴.قیمت تعیین شده ملک (هم به صورت حروف و هم عدد)
- ۵.شیوه پرداخت
برای مثال اگر قرار است که بخشی از هزینه بابت ملک به صورت چک های بانکی پرداخت شود. نیاز است تا مشخصات کامل چک در مبایعه نامه تعیین شود. اگر نماینده قانونی مالک یا وکیلی از جانب او مبایعه نامه را امضا میکند، لازم است که اطلاعات شخصی همراه با سند وکالت او به طور کامل در مبایعه نامه مشخص و ذکر شود.همچنین علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، حتما مبایعه نامه را بررسی کنید که اطلاعات دیگری همچون:
- نام و مشخصات نماینده قانونی (وکالت)
- آدرس دقیق طرفین قرارداد
- زمان و شرایط تحویل ملک
- زمان و شرایط تنظیم سند رسمی
- تعهدات خریدار
- تعهدات فروشنده
- موارد فسخ قرارداد
- نحوه حل و فصل اختلافات
- وضعیت تعهدات در صورت وقوع قوه قهریه (هر حادثه غیرقابل پیش بینی) نیز ذکر شده باشد.
گام چهارم: امضا و تایید مبایعه نامه
حتما به یاد داشته باشید که قبل از امضا مبایعه نامه حتما یکبار متن کامل آن را به طور دقیق مطالعه و بررسی کنید و بعد از آن نسبت به امضا کردن مبایعه نامه اقدام کنید.
نکته ای که وجود دارد این است که اگر مبایعه نامه در چند نسخه تهیه شده است ضروری است تا شما تمامی صفحات را امضا کنید و اثر انگشت شما در کنار امضا درج شود.
بعد از این که قرار داد به امضای طرفین رسید و مراحل انجام کار تمام شد، هر دو طرف معامله باید نسخه مربوط به خود را از مشاور املاک دریافت کنند.
همچنین برای جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی بهتر است که در این مرحله تا زمان تنظیم سند به نام خریدار جدید، اصل سند مالکیت به صورت امانت نزد مشاور املاک نگه داشته شود.
گام پنجم: تحویل خانه
حال زمان آن فرا رسیده است که ملک را مالک قبلی تحویل بگیرید شما می توانید مجددا از ملک بازدید داشته باشید تا از تخیله بودن آن اطمینان حاصل کنید.
یکی از مواردی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که در زمان تحویل ملک مبلغی را که باید به عنوان پیش پرداخت تا تنظیم رسمی سند پرداخت کنید را فقط در اختیار خود شخص یا نماینده ی قانونی که از سمت او وکالت دارد ، تحویل دهید و البته باید شرایط تحویل ملک را در دو نسخه صورت جلسه کنید که در نهایت باید به امضا طرفین برسد.
همیچین شما در زمان تحویل ملک می توانید بخش های دیگر از خانه مانند پارکینگ و انباری را نیز تحویل بگیرید و از دایر بودن انشعابات ملک نظیر آب، برق، گاز و تلفن مطمئن شوید و برای اطمینان و امنیت بیشتر بلافاصله پس از تحویل خانه قفل درب ورودی را تعویض کنید.
گام ششم: تنظیم سند رسمی ملک
برای تنظیم سند رسمی ملک هر دو طرف معامله بایستی در دفترخانه حضور یابند تا فرآیند انتقال سند نهایی شود.
در این مرحله باید مابقی مبلغ ملک نیز پرداخت شود اگر خریدار به هر نحوی مابقی مبلغ را پرداخت نکند یا این که نتواند پرداخت کند، فروشنده هم میتواند گواهی عدم حضور او را از دفترخانه دریافت کند.
اگر تاریخ حضور در دفترخانه توسط دو طرف معامله به تعویق بیافتد، توافق جدید باید به صورت مکتوب نوشته شود. همچنین، مشخص شدن تکلیف مالیاتی حساب و عوارض شهرداری برای تنظیم سند رسمی ملک ضروری است که باید به آن دقت شود.
مراحل خرید خانه با املاک به صورت کلی
۱: توافق اولیه طرفین
۲: توافق نهایی و مکتوب کردن مبایعه نامه
۳: دریافت کد رهگیری
۴: مراجعه به دفتر اسناد رسمی
لیست مدارک مورد نیاز :
- اصل و تصویر سند مالکیت
- اصل و تصویر بنچاق
- تصویر شناسنامه و کارت ملی طرفین (فروشنده و خریدار)
- اصل و تصویر وکالت نامه
- اصل و تصویر پایان کار یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری
- صورت مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان
- اصل و تصویر حصر وراثت و فرم مالیات بر ارث (در مورد سندهای ورثه ای)
۵: استعلام از شهرداری مفاصا حساب و پرداخت مالیات
۶: مراجعه به دفترخانه و انتقال سند