آپارتمان مسکونی با موقعیت اداری
منظور از ملک اداری چیست؟
آپارتمان مسکونی با موقعیت اداری: برای راه اندازی اغلب کسب و کارها نیاز به ملکی خواهد بود که اجازه انجام فعالیت های اداری را از طرف شهرداری داشته باشد. شما نمی توانید برای فعالیت های اداری خود به سراغ یک ملک مسکونی بروید. املاک اداری اغلب ظاهری شبیه به آپارتمان ها دارند و از طرف شهرداری موفق به دریافت مجوز اداری شده اند. در املاک اداری شما می توانید دفتر یا شرکت های مختلف را به صورت کاملاً رسمی و قانونی راه اندازی کنید.
موقعیت اداری به چه ساختمان هایی گفته می شود؟
موقعیت برخی از ساختمان های مسکونی به شکلی است که در خیابان های شلوغ و پر تردد قرار گرفته اند یا اینکه بر خیابان هستند. این ساختمان ها از کاربری اداری برخوردار نیستند، اما موقعیت آن ها باعث شده تا در مرکز توجه قرار بگیرند. در شرایطی خاص می توان از این ساختمان ها به عنوان ملک اداری استفاده کرد. به چنین ساختمان هایی ملک با موقعیت اداری می گویند. از این رو آپارتمان مسکونی با موقعیت اداری نیز می تواند برای انجام فعالیت های اداری مورد استفاده قرار گیرد.
تحت چه شرایطی می توان در آپارتمان مسکونی، فعالیت اداری داشت؟
پیش از این گفتیم که املاک مسکونی، تحت شرایطی خاص می توانند موقعیت اداری داشته باشند. در این بخش در مورد این شرایط صحبت خواهیم کرد. شهرداری بر اساس طرح های توسعه شهری، مجوز تجاری، مسکونی و اداری به ساختمان ها می دهد؛ بنابراین اجازه ندارید از یک آپارتمان مسکونی برای فعالیت های اداری استفاده کنید. شهرداری با این مسئله برخورد جدی می کند و همه شرکت هایی که در موقعیت های اداری فعالیت می کنند، پلمب خواهند شد؛ اما در رابطه با این موضوع یک استثناء وجود دارد و تحت داشتن یک شرط می توانید از آپارتمان مسکونی به عنوان موقعیت اداری استفاده کنید. اگر بخواهید تحت عنوان یکی از دفاتر زیر در آپارتمان خود فعالیت کنید، قانون به شما این اجازه را خواهد داد.
این دفاتر عبارتند از:
- مطب
- دفتر وکالت
- دفتر روزنامه و مجله
- دفتر مهندسی
- دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق
البته توجه کنید که تنها مالک آپارتمان می تواند یکی از این دفاتر را راه اندازی کند و اگر شما مستأجر باشید، دفتر شما پلمب خواهد شد و اجازه فعالیت نخواهید داشت. اگر می خواهید یکی از دفاتری که در بالا به آن اشاره کردیم را راه اندازی کنید، لازم نیست برای دریافت مجوز از طرف شهرداری اقدام کنید و تنها باید برای دریافت مجوز به صنف مربوطه مراجعه نمایید.
بیشتر بخوانید::((پیش فروش آپارتمان در منطقه نیاوران))
خرید ملک اداری بهتر است یا ملک با موقعیت اداری؟
اگر توانایی خرید یک ملک برای انجام فعالیت اداری خود را دارید، شاید با این سؤال مواجه شده باشید که بهتر است به سراغ ملک اداری بروید یا یک آپارتمان با موقعیت اداری؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است مزایای ملک اداری و موقعیت اداری را مورد بررسی قرار دهیم.
از جمله مزایای ملک اداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- یک ملک اداری دارای مجوز برای انجام هر نوع فعالیت اداری است و این ویژگی را می توان به عنوان بزرگ ترین مزیت املاک اداری به حساب آورد. در حالی که یک ملک با موقعیت اداری از این قابلیت برخوردار نیست. در املاک با موقعیت اداری تنها می توان برای راه اندازی دفاتر خاصی اقدام کرد.
- یک واحد اداری ارزشی بالاتر از یک واحد با موقعیت اداری به خصوص برای اجاره یا فروش دارد.
- در یک ملک اداری شما اجازه نصب تابلو دارید.
- طراحی یک ملک اداری متناسب با کاربری آن انجام شده و از این نظر بین آن ها هماهنگی دیده می شود. در حالی که طراحی ملک با موقعیت اداری، متناسب با کاربری مسکونی انجام شده است و برای راه اندازی یک دفتر کار نیاز به تغییراتی دارد و شما را وادار به پرداخت هزینه های مضاعف خواهد کرد.
- فعالیت در یک ملک اداری هیچ نگرانی و اضطرابی برای مالک نخواهد داشت؛ در حالی که در یک ملک با موقعیت اداری احتمال شکایت همسایگان و پلمب محل کار توسط شهرداری وجود دارد.
- هم مالک و هم مستأجر یک ملک اداری اجازه استفاده اداری از این ملک را خواهند داشت، اما در یک ملک با موقعیت اداری فقط مالک اجازه راه اندازی مشاغل خاص را دارد.
خرید ملک اداری یا موقعیت اداری؟
اگر قصد دارید تا یکی از پنج دفتری که در بالا معرفی کردیم را راه اندازی کنید، کاملاً طبیعی است که خرید ملک با موقعیت اداری از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است، اما اگر بخواهید فعالیت هایی غیر از این پنج فعالیت را راه اندازی کنید، حتماً باید به سراغ خرید یا اجاره یک ملک اداری بروید. توجه داشته باشید که در هنگام خرید مورد سوء استفاده صاحبان ملک و حرف هایی از این قبیل که (( مشکلی آینده شما را تهدید نمی کند))، قرار نگیرید. ابتدا هدف خود را مشخص کرده و سپس اقدام به اجاره یا خرید ملک مورد نظرتان کنید. اگر فعالیتی غیر از فعالیت های گفته شده را در ملکی با موقعیت اداری انجام دهید و حتی شهرداری متوجه نشود، هر لحظه امکان لو دادن شما توسط رقیبانتان وجود خواهد داشت.
واحد اداری چیست؟
واحد اداری یا ملک اداری به ملکی گویند که از طرف شهرداری مجوز فعالیت اداری در آن صادر شده و افراد حقیقی یا حقوقی در آن به اشتغال می پردازند. این املاک به راحتی فعالیت اداری و حقوقی خود را حتی با وجود ارباب رجوع انجام داده و از سوی قانون، مجوز فعالیت رسمی دارد.
ملک موقعیت اداری
حتما تابحال شنیده و یا دیده اید که در آپارتمان مسکونی نیز برخی به فعالیت دفتری و اداری مشغولند. به این نوع املاک، اصطلاحا ملک موقعیت اداری گویند. زیرا آن واحد آپارتمان در موقعیتی قرار دارد که فعالیت اداری به شدت نیاز می باشد.
تفاوت ملک موقعیت اداری با واحد اداری چیست؟
ملک موقعیت اداری همان ملک مسکونی است که در ناحیه پر تردد و پر تراکمی واقع شده است. اگر این املاک در اختیار کاربری هایی همچون انتشارات، وکالت، دفتر قضا، دفتر ازدواج و طلاق، مطب و … قرار بگیرد، به دلیل فزاینده نبودن جمعیت، ممکن است تا مدتی کوتاه مشکلی پیش نیاید. اما خدماتی هم چون آرایشگری، گیم نت، فروشگاه و … به دلیل تردد زیاد، ممکن است برای همسایگان آزاردهنده باشد و در نهایت به اطلاع شهرداری برسد. البته شهرداری تمام املاک را به خوبی زیر نظر دارد و از هر گونه تخلف سریعا باخبر می شود اما اگر احتمالا این مساله از دید این مرجع مغفول بماند، به دلیل اطلاع سایرین ممکن است پلمپ شود.
تفاوت سند اداری و تجاری
تفاوت سند اداری و تجاری در فعالیتی است که مجوز به انجام آن صادر شده است. هم چنین ملک دارای سند تجاری، دارای حق سر قفلی نیز بوده و حق نصب تابلو را نیز دارد. همین موضوع سبب تفاوت قیمت ملک اداری با مسکونی شده است، به نحوی که ملک اداری تا چند درصد گرانتر از ملک مسکونی است.